Media sosial merupakan aplikasi
internet yang terbaik untuk digunakan oleh usahawan-usahawan industri kecil dan
sederhana bagi menjalankan aktiviti pemasaran. Media sosial mampu mengecilkan
serta menutup jurang di antara strategi yang telah dirancang dan perlaksanaan
strategi yang akan dilaksanakan (Kim & Ko, 2012). Pemasaran secara atas
talian menggunakan aplikasi media sosial mampu menyediakan satu platform baru
dan baik kepada usahawan terutama di dalam bidang Industri Kecil dan Sederhana
(IKS) ini. Pernyataan ini disokong oleh Morgan et al. (2006) di dalam kajian
mereka menyatakan teknologi dan kemudahan yang disediakan menggunakan teknologi
maklumat untuk memperkasakan sesebuah perniagaan adalah sia-sia jika penguasaan
dan kebolehupayaan menguruskan teknologi maklumat dan komunikasi berada pada
tahap yang lemah. Sehubungan dengan itu, kajian ini menumpukan kepada elemen
kebolehlihatan yang perlu diberi penekanan khusus oleh usahawan bagi memastikan
penggunaan media sosial sebagai alat pemasaran dapat digunakan dengan lebih
efektif dan terurus.
Rakyat Malaysia menggunakan purata lima jam
sehari melayari internet, dan tiga daripada lima jam itu digunakan untuk media
sosial.Menurut Laporan Prestasi
Industri 2013 yang diterbitkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
(MCMC), terdapat 19.2 juta pengguna internet di Malaysia, dan 15.6 juta
daripada mereka aktif dalam Facebook.
Berikut beberapa angka menarik daripada laporan itu iaitu jumlah pengguna
internet di Malaysia berjumlah 19,200,408 orang. Selain itu, laporan tersebut
juga menyatakan terdapat 15,600,000 pengguna Facebook yang aktif di Malaysia. Purata masa digunakan pengguna internet di
Malaysia setiap hari ialah 5 jam 36 minit. Manakala purata masa digunakan oleh
pengguna media sosial di Malaysia untuk media sosial ialah 3 jam 17 minit. Peratus
pengguna media sosial daripada jumlah populasi Malaysia ialah 64%
No comments:
Post a Comment